Fugleskydning

Fugleskydning 2024

Onsdag den 5. juni – Grundlovsdag – holdt Gentofte Borgerforening deres årlige fugleskydning.
De mange skytter på både dame- og herresiden kæmpede bravt om titlen. Til sidst blev det dog Kurt L. Dirach, der løb med titlen og æren. Sine 91 år til trods var der ikke noget i vejen med sigtet og den sidste del af fuglen faldt for Kurts skud. Ole Brusch måtte derfor se sig tilfreds med titlen som Kronprins, idet han havde skudt som næstsidste skytte. Men også Jes Peter Frees opnåede hæder som Mesterskytte, medens titlen som Serieskytte gik til Erik Poulsen. PÅ damesiden løb Susanne Hjerpsted med titlen som både Mesterskytte og Serieskytte.

Fugleskydning

Borgerforeningens traditionsbundne årlige fugleskydning startede allerede i 1907. En tradition kendt fra mange danske provinsbyer var nu kommet tæt på hovedstaden. Skikken med fugleskydning menes opstået i det 14. århundrede som led i borgervæbningen i nordtyske købstæder – i dag fortsætter Borgerforeningen denne fornøjelses- og øvelsesskydning med den årlige fugleskydning i juni.