Borgerforeningen i Gentofte

DAGSORDEN:

1. Valg af dirigent.
    Erik Poulsen blev valgt.

2. Beretning om foreningens aktiviteter i det forløbne år.
    Kjeld Hansen fremlagde beretning om foreningens aktiviteter, som blev godkendt.

3. Fremlæggelse af reviderede regnskaber, både for Borgerforeningen og Flagfonden til godkendelse. Borgerforeningen v/Jørgen Vedel og Flagalleen v/Erik Poulsen.
    Begge regnskaber blev godkendt.

4. Valg af medlemmer til repræsentantskabet. På valg er:
    Axel Sonne, Tove Eriksson, Lis Poulsen, Britta Andersen, Kate Johansen, Hanne Tarp, Ole Marker, Michael Hogrefe og Jens Tarp.
    Alle blev genvalgt for en 3-årig periode.

5. Valg af formand:
    Kjeld Hansen blev genvalgt.

6. Valg af 2 revisorer: Peter Mouritzen og Ole Brusch og 2 revisorsuppleanter: Kate Johansen og Birthe Lyngsø.
    Peter Mouritzen og Ole Brusch blev genvalgt som revisorer. Birthe Lyngsø og Peer Pedersen blev valgt som revisorsuppleanter.

7. Fastsættelse af kontingent for det følgende kalenderår.
    Kontingentet fortsætter uændret.

8. Indkomne forslag fra medlemmer samt fra repræsentantskabet og forretningsudvalget.
    Der var ingen forslag.

9. Eventuelt.
    Her var igen i år en livlig debat om at få nye medlemmer og om at få aktiveret flere af vore medlemmer.
    Referent
    Lis Poulsen.

Korsbæk på Bakken

Kom på Bakken og oplev den ægte Matador-stemning.
Det sker den 6. maj 2015 kl. 16.00,  hvor der vil være guidet rundvisning og efterfølgende spisning på restaurant Postgården
Begrænset deltagerantal, derfor hurtig tilmelding til mshogrefe@gmail.com
eller tlf. 31506250 senest 15. april 2015.
Tilmelding er bindende. Pris kun kr. 350,- og betaling senest 15.4.2015 til Nordea reg. nr. 2135 konto nr. 8973889541.

Med byggeriet af byen Korsbæk på Bakken tilbyder Bakken en helt unik oplevelse. Korsbæk på Bakken er et tematiseret område, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Mange års forberedelser ligger forud for åbningen af den gamle Matador-by, og alt fra lysestager og tallerkner, til beklædning og interiør er tro mod serien Matador samt perioden omkring selve Matador - nemlig Danmark i 1920'erne og 1930'erne.

Korsbæk består af en række restauranter og specialbutikker, der tilbyder en helt særlig oplevelse for vores gæster.
I Korsbæk finder du: Postgaarden, Jernbane Restauranten, Katrines Gaard, Lauras Køkken, Skjerns Magasin, Andelsbageriet, Slagter Gaarden, Barber & Frisør H. Nicolaisen, Helge Hansen, N. P. Nielsen Cykler.

I Korsbæk kan du møde Kvik, den lille gårdhund, der ikke vil røre en tysker. Spiser du Hos Varnæs vil du med garanti møde Maude - og måske selveste bankdirektøren kigger forbi!
Korsbæk på Bakken er en helhedsoplevelse, hvor dygtige skuespiller hver dag spiller de kendte roller fra serien. Flere gang om ugen er der events, der afspejler kulturoplevelser og fritidsaktiviteter fra tiden omkring Matador-universet. Besøg Korsbæk på Bakken og få stimuleret alle sanser, mens du tager en tur tilbage i tiden. Her er der kræset for alle detaljerne.

Korsbæk by er et område på Bakken, hvor gader og stræder fra Matador-byen er omkranset af bygninger og facader hentet ud af tv-serien med interiør, dekorationer og rekvisitter tro mod Matador-universet. Her kan du opleve den særlige stemning fra Lise Nørgaards klassiker på tematiserede restauranter og byens hyggelige bar. Du kan besøge butikker, genopleve musikken og møde de elskede karakterer fra Korsbæk.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Formandens tale til generalforsamlingen.

Jeg takker forretningsudvalget,  repræsentantskabet og især redaktøren Michael samt vores webmaster Ellen Martens, kassereren ja det gælder for jer alle.
Efter sidste års generalforsamling havde vi foredrag af Ole Steffensen, ja vi kender ham jo alle med Op På Fars Hat, voksen og følsom, et meget morsomt og personligt foredrag.
Han fortalte om sin far, der havde de skøreste indfald med at drille sin søn.  Det var bl.a. noget med et telegram, hvor der stod ikke bestået til køreprøven.  Der er jo noget med æblet falder ikke langt fra stammen og humoren bevares.

Den 27. april - Odd Fellow Ordenen. Alt var lagt til rette med vores egen rundviser, spisning, ja det hele skulle være på plads, men der manglede det vigtigste? Ja I kom ikke, måske kan det være fordi det var en søndag? Bare en skam for det er et meget spændende hus.

Den 5. juni Fugleskydning. Overdådigt morgentraktement på det daværende  fuglekongepars residens. De tog imod i strålende solskin. Skytterne kom stærkt udmattede og tørstige efter at have gået fra Skovshoved Kirke med fuld musik af Gladsaxe Pigegarde. De små kanoner måtte fyres af flere gange.
Der var mange flotte præmier fra vores sponsorer til store lotteri.
På Gentofte Stadion benyttede vi også i år petanque klubbens lokaler samt baner.
Vi fik meget lækkert smørrebrød samt øl, vand  og snaps til 145.- kr. Ja , der manglede ikke noget og priserne var så små, at de er svære at huske.
Damerne holdt deres frokost på Skovshoved Sejlklub til igen en lille pris på
kr. 150.-.

Kl. 15.45 blev pladen skudt ned af Claus N. Hansen og den nye fuglekonge, som også var Claus N. Hansen, kunne blive forkyndt.
Det er vist kun anden eller tredje gang at dette er sket i Borgerforeningens historie. Traditionen tro beskænkede han sine undersåtter i rigelig mængde.

Skytter:  Kronprins Claus N. Hansen, Mesterskytte herre: Peter Kofoed, Mesterskytte damer: aflyst p.g.a. regn, Serieskytte herre: Frank Meldgaard, Serieskytte damer: Sine Falsing.

Gallamiddag på Gentofte Hotel til 550.- kr. med tilskud.
Sædvanen tro blev der ombyttet skæfter, sølvplade påsat fanen, afsløring af skjold (laugs mærke), præmier uddelt til dagens vindere, herefter dans og hygge.
Jeg måtte endda gribe ind, idet nogle ville fortsætte.

24. juni Bakketur. Billetterne var lidt svære at komme af med, men det gik trods alt, dog måtte to billetter sælges for en slik, vi var jo på bakken!
I Bakkens Hvile var de som plejer overskridende frække, så vi fik hvad vi kom for. Vi havde som sædvanlig de bedste pladser foran. Vi vil nok springe  over et par år, før vi kommer der igen, men mere om det under eventuelt.

12. August Grønnegårds teatret. Shakesperares lystspil, - alt udsolgt med 60 personer. Vi så De Lystige Damer i Winsor, hvor der blev byttet om på kostumerne. Lidt svær at forstå, gik bare hurtigt, sjovt. Vejret blev godt, nogen havde mad med, hygge.

25. september Politi Museum. 24 deltagere, kunne ikke være flere. Per Johjansen havde arrangeret, betjent Per viste rundt –  der var udstilling om under krigen, efter krigen og hvis man trak skuffer ud frække billeder.
Bagefter spiste vi godt på en italiensk restaurant.

11. november Andespil. Vi var godt 80 personer, store præmier, god mad, høj stemning og 12 spil.

Bridge klubben har overvældende tilgang og kan p.t. ikke tage flere medlemmer.

Vi er jo en godkendt forening, og vi har prøvet at komme med til Ældre Dagene på rådhuset, men fik afslag p.g.a. ingen plads.

Selvom det hører under eventuelt, så kommer her kort lidt om de kommende arrangementer:
Vi tager de faste - Grønnegårds Teatret, fugleskydning, bingo banko, men dropper Bakkens Hvile, og tager i stedet: (arrangør)Per Johansen – en super tur til bakken med rundviser, hvor der er opstillet kulisser og rekvisitter fra Matador/Korsbæk og slutter selvfølgelig af med at spise godt. (arrangør)Michael Hogrefe– til efteråret Orlogsmuseet  med separat rundviser og efterfølgende spisning. (arrangør)Kjeld Hansen–Naverhulen i  Helsingør med tog fra Charlottenlund eller Klampenborg med spisning.

Jes  Peter Freeshar fået den gode ide at kurvene til vores forskellige arrangementer kunne være større, og vil prøve at påvirke vores sponsorer til dette.
Her er der tale om handlekraft og iderigdom. Ja ja så kan det jo så kun  gå i den rigtige retning.

Det er gået lidt i stå med vores beskrivelse af skjolde til Gentofte hotel, men det er ikke glemt, og mon ikke de kommer op i løbet af året.

Peter Kofoed, som også er medlem af Hemingway klubben har foreslået, at det kunne værre en ide, at de fik en orientering om borgerforeningen, derfor skal jeg på besøg der her i marts måned – god ide Peter.

Og så et lille suk, er der nogen som ikke har givet deres mail adresse. Vi vil gerne spare på portoen og udgifter til print.

Nå ja, og her til sidst, -  husk at fortælle om de gode ture, og  ring eventuelt til andre for at få dem med, - det kunne være så hyggeligt.

Foredrag Erik Norman Svendsen

Foredragsholderen til generalforsamlingen var Erik Norman Svendsen, der som bekendt er kongehusets egen præst samt forhenværende Biskop for København.

Vores forventninger var, om vi må sige himmelråbende høje, og de blev til fulde indfriet.
Vi fik et personligt og medrivende foredrag lige fra barndommen til nutiden.
Erik Norman Svendsen fortalte om sin tid, hvor han huskede de tyske flygtninge som kom til Danmark for at finde mad og husrum hvor at han som lille dreng råbte efter dem over plankeværket, drog relationer til de flygtninge som vi modtager i dag, og som han jo meget rigtig sagde: vi er jo alle mennesker som søger tryghed og fred.

Han fortalte om sin tid under studierne, hvor han ikke var den flittigste, men havde en far der fik rettet op på dette, så den dumpede latinprøve kunne bestås med en rigtig god karakter (det hjalp jo at far var præst).
Vi fik indblik i hvordan den nye salmebog kom til, ja det var ikke let, det var lige ved at glippe, der manglede bare ganske lidt, men så kom der ny minister Tove Fergo, præst i Kastrup, som syntes at den gamle var ok.
Men som alt i politik blev der rettet i kulisserne og den nye blev vedtaget.

Dog har der været dramatik, især den dag da Ekstra bladets stjernereporter med fotograf pludselig kom ind i lokalet på Gentofte Hotel hvor møderne blev holdt, og ville have at vide hvor meget der blev drukket til møderne, fotografen skød vildt
omkring sig, men de måtte slukøret forlade lokalet, der var jo kun sodavand og kaffe. De skulle bare vide, at de var kommet på det forkerte tidspunkt om eftermiddagen, for om aftenen hvor det hele blev klaret, ja, her var det gode mærke ad libitum fremme.

Kongehuset blev også nævnt, og som Erik Norman Svendsen berettede:
Jeg blev en dag ringet op og spurgt om jeg ville komme til Dronning Margrethe. Jeg tog mit bedste mørke sæt tøj på, tænkte på vejen derover,  at det er nok om et nyt bryllup, men stor var min forbløffelse da jeg blev spurgt, om jeg ville være kongehusets præst. Jeg takkede, men måtte oplyse majestæten om, at jeg havde lovet min kone at gå på pension ved årets udgang, og at jeg jo var lidt op i årene, hvortil prinsgemalen svarede, at det skulle jeg ikke tænke på,  for her i kongehuset tæller årene ikke.
Jeg spurgte dronningen, hvornår jeg skulle starte, hvortil majestæten svarede:
De er jo allerede i gang, så De skal bare fortsætte.

Erik Norman Svendsen fortalte også om sit besøg på Bornholm, hvor han lige var kørt fra færgen, og der så kom en ældre herre hen og bankede på ruden.
Han rullede ned, og den ældre herre sagde:
jeg ville blot hilse på en kollega. Nå er du også præst, spurgte han. Nej, nej svarede manden, jeg er også pensionist!.

Der blev også udvekslet minder. Alice Scheel-Larsen var gammel elev hos Erik Norman Svendsen (dog ikke om teologi). Han var henne og snakke om gamle dage og sluttede med at give hende et kys på kinden, hvortil Alice Scheel-Larsen sagde: ja ja sådan var han også i gamle dage.

Aftenen sluttede sent, - alle hyggede sig, det var en stoooooor succes.

---o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Gamle historiske billeder fra Lokalhistorisk Arkiv via Holger Hagelberg

1932 J.D. Nielsen

1939 TH Jensen

1936 Gruppebillede

1938 Optog

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

« forrige  |   top  |   næste »