Borgerforeningen januar 2015

Alle ønskes et Godt Nyt År 2015

Så har vi taget hul på et nyt år, hvor det tyder på økonomisk fremgang i Danmark.
Det er valgår og 100 år siden kvinderne fik stemmeret.
Det er redaktionens håb, at vi alle i Borgerforeningen vil få et godt år 2015 og være aktive i foreningen – for det skylder vi den gode gamle forening.

Som i mange af de tidligere år starter vi året med den ordinære Generalforsamling, som i år bliver afholdt:

Tirsdag den 17. februar 2015 kl. 19.30

på Restaurant Strandlund, Strandlund 102, Charlottenlund. Se nærmere herom senere i bladet .

Husk indbetaling af kontingent for 2015 senest den 27. februar 2015. Beløbet er uændret kr. 150.- for enkelt medlemskab og kr. 250.- for dobbelte medlemskaber.
Indbetaling kan ske til vores konto i Nordea reg. nr. 2135 konto 8973889541. Det kan ske via giro, bank eller homebanking.
Uanset betalingsform bedes anført navn samt kontingent 2015.

Som noget nyt har bladet ændret udseende og format. Det skyldes dels, at de fleste medlemmer læser bladet på nettet og det trykte blad til sidst udkom i så lille et oplag, at det var dyrt at fremstille.
I stedet fremstilles det nu som almindelig print. Fordelen er så, at der er plads til mere tekst og flere og bedre billeder og det er billigere.

ORDINÆR GENERALFORSAMLING AFHOLDES

Tirsdag, den 17. februar 2015 kl. 19.30 på

Restaurant Strandlund, 2920 Charlottenlund

DAGSORDEN:

1. Valg af dirigent.

2. Beretning om foreningens aktiviteter i det forløbne år

3. Fremlæggelse af de reviderede regnskaber, både for Borgerforeningen
og Flagfonden til godkendelse.

4. Valg af medlemmer til repræsentantskabet: På valg er:
    Axel Sonne, Tove Eriksson, Lis Poulsen, Britta Andersen, Kate Johansen,
    Hanne Tarp, Ole Marker, Michael Hogrefe og Jens Tarp.

5. Valg af formand:

6. Valg af 2 revisorer: Peter Mouritzen & Ole Brusch og 2 revisorsuppleanter:
    Kate Johansen og Birthe Lyngsø.

7. Fastsættelse af kontingent for det følgende kalenderår.

8. Indkomne forslag fra medlemmer samt fra repræsentantskabet og
    forretningsudvalget.

9. Eventuelt.

Generalforsamlingen er naturligvis for alle foreningens medlemmer.

Foreningen har begået et stort kup i år med en meget interessant foredrags-holder, nemlig: Erik Norman Svendsen kongelig konfessionarius og biskop over Københavns Stift fra 1992 til 2009.
Det bliver et spændende foredrag, hvor han fortæller om sit liv. Det vil  være umiddelbart efter generalforsamlingen.

Efter foredraget vil der blive serveret en let buffet med vin, øl eller vand.
Dette koster kr. 130.- pr. deltager. Tilmelding f.s.v. angår spisning skal ske senest den 6. februar 2015 til Ida Vedel på tlf. 39680404, eller på
info@gentofteborgerforening.dk.
Beløbet bedes indbetalt direkte til Nordea konto nr. 2135 8973889541 samtidig med tilmelding.

Andespil 11. november 2014

Som traditionen foreskriver blev året 2014 afsluttet med andespil på Strandlund.
Der var fremmødt ca. 80 medlemmer. Alle vidste hvad menuen stod på, men mange var spændt på, om de ville være blandt de heldige vindere.

Der var som sædvanlig mange flotte gevinster, bl. a. 3 store købmandskurve fra Superbest, Borgerforeningen og Fuglekongeparret, med gevinster til sidemand og sidesidemand.

Det var en rigtig hyggelig aften, som sluttede efter 12 spil ca. kl. 23.00. Vores utrættelige fotograf Holger Hagelberg havde sørget for, at der var billede og referat i Villabyerne.

Vinder af kurv fra Prima/Superbest Kirsten Weygaard sammen med Jørgen Vedel.

Vinder af kurv fra Borgerforeningen Kirsten Wirth
                                       sammen med Jørgen Vedel og Michael Hogrefe.

Billeder fra salen med dyb koncentration

Det skete for 20 år siden

Redaktøren har kigget i de gamle medlemsblade for 1995.

Året startede i februar som i mange tidlige år med den ordinære generalforsamling, som blev holdt på Skjoldgården.
Efter generalforsamlingen kom Bellevue Teatrets direktør Jes Kølpin og fortalte om hans teatres baggrund og historie.
I marts var Bellevue Teatret igen på dagsordenen, idet foreningen var til forpremiere på musik-balletten ’Fireplay’. Der blev skabt nye grænser for opfattelsen af gængs teaterkunst og brugen af teater-rummet. Med dans, rytmik, musik lys, ild og mange andre effekter fik publikum en totaloplevelse af de mere sjældne.
Efter forestillingen fortalte de medvirkende samt komponisten om stykkets tilblivelse.

Årets højdepunkt ’fugleskydningen’ startede hos kongeparret Inge & Peter Grau med deltagelse af ca. 110 af foreningens medlemmer. Ved denne lejlighed blev Jørn G. Andersen velfortjent udnævnt til storkors-ridder.
På skydebanen faldt pladen ved et velanrettet skud af Erik Fischer, som medførte at guldsmed Erik Poulsen blev det års fuglekonge. Aftenen sluttede på Gentofte Hotel, hvor fuglekongeparret Lis og Erik Poulsen blev hyldet af deres tro undersåtter og med Lancier.
August måned bød på to events. Først traditionen tro ind til byen og se ’ En Skærsommernatsdrøm’ i Bredgade, hvor Grønnegårdsteatret tog imod ca. 100 medlemmer. Forestillingen var om kærlighed og forviklinger mellem 4 uge mennesker og en far, der blander sig utidigt.
Senere på måneden blev ’Svenske Villa’ indviet under meget stor bevågenhed, idet godt 1000 af kommunens borgere var mødt frem.  Det faldefærdige anneks til Bernstorff Slot var blevet restaureret ved hjælp af midler fra fonde og private virksomheder og stod flot og nyistandsat.

Året 1995 sluttede med det årlige andespil/banko på restaurant Skjoldgården med andesteg og pandekager. Traditionen tro var præmiernes antal stort og kvaliteten helt i top.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Til alle der ikke nåede at læse formandens jule- & nytårshilsen på nettet:

Kære alle i borgerforeningen.

Her hvor julen er lige for døren, vil jeg gerne ønske alle i borgerforeningen en rigtig glædelig jul samt et lykkebringende nytår.

Det år som snart er ovre har jo igen været et godt år her i borgerforeningen med mange gode ture, samt ikke mindst vores bingo banko hvor der var så god en stemning, at jeg føler mig helt varm om hjertet ved at få lov til at være formand i sådan en dejlig forening.
Det bliver et rigtig spændende år vi går i møde, med de sædvanlige gode og spændende arrangementer i borgerforeningen.
Det bliver også spændende inde på Christiansborg hvor der skal være valg, og jeg risikerer vel ikke mit formandskab ved at komme med sætningen: forandring fryder. Jeg føler nemlig, at sjældent har denne sætning været mere velvalgt.
Men tilbage til der hvor jeg startede, julen, hjerternes tid. Her i denne tid hvor eftertanken kommer frem, og det gode som er i os alle bliver mere og mere synligt, det er her at vi i borgerforeningen skal være taknemlige for, at vi har varmen og venskabet, den varme som jeg føler hver gang vi mødes. Hvor ville jeg ønske flere ville komme og opleve det samme.
Endnu engang en hjertelig glædelig jul til jer alle og jeres kære.

Formand Kjeld Hansen

Formandens oktober hilsen:

Kære alle medlemmer af borgerforeningen.

En forening skabes ikke af formanden, af næstformanden, af forretningsudvalget eller af repræsentantskabet.
Nej, den skabes af medlemmerne. Det er jer der skaber foreningen, det er jer der giver den gode stemning, og som gør det spændende at være formand, ja som får én til at give den en ekstra skalle, så vi kan få nogle ekstra spændende og interessante ture.
Vores ture er vellykkede – vores valg af mad er glimrende – vores turledere er vidende og kompetente, men ikke mindst, vores samvær er hyggeligt, hvor alle prøver at få alle med i det varme fællesskab, som findes i Borgerforeningen.
Hvor ville det være dejligt at få lov til at byde dig/jer, som næsten aldrig kommer, et varmt velkommen. Jeg ser frem til at møde dig/jer.

Med varme borgerforenings hilsener
Kjeld Hansen